måndag 28 maj 2007

Ett sjukt mail från förr!

Här är ett mail jag såg idag, som jag skrev till Jill förra sommaren när jag jobbade på SAS. Det hände väldigt ofta att jag var sysslolös och därför skrev jag många mail till Jill. Dem flesta var sjuka, som den här. Jag skrattade jättemycket när jag läste den! Innan ni läser den så kom ihåg att jag hade väldigt tråkigt när jag skrev det! :p

Hej!
Mitt namn är Amanda Sofia Jansson och arbetar som proffessor på arlandamyndigheten, Planeringen. Vi har, som är ett aktuellt kännt problem, svårt att förstå danskan. Kontakt med Danmark är i mitt och många andras yrken här på sas ett måste. Anställda har klagat på att det är svårt att förstå danskarna när man måste ringa till dem angående situationer som kan uppstå på Planeringen och flera andra avdelningar här på arlandamyndigheten. De högsta cheferna anser att detta inte är ett problem utan att vi bara diskriminierar våra danska kolleger, men så är inte fallet.

Därför har jag, Amanda Sofia Jansson, utarbetat en undersökning som ska delas ut till människor runt om i landet, och se om de kan förstå sig på danskan. Jag hoppas Du vill delta i min undersökning, men även i våran kamp här på arlanda till ett bättre samarbete med våra chefer, så vi så småningom kan avskaffa danskan från planeten jorden.

Fråga 1. Vad betyder ordet Chokoläde?
1. Oboy X. Mjölkchoklad 2. Förkläde

Fråga 2.Fö hövätä är vad...
1. Ett uttryck vid medhåll X. En svordom 2. Hälsningsfras

Fråga 3.Avi's betyder vaddå?
1. Avundsjuk X. Wienerbröd 2. Tidning

Fråga 4.När en dansk säger huske, vad menar han att han ska göra då?
1. Komma ihåg X. Klippa gräset 2. Göra läxorna

Fråga 5.Vad är ymer för en mejeriprodukt?
1. Mjölk X. Yoghourt 2. Filmjölk

Fråga 6. Vad betyder lykke?
1. Öppna X. Stänga 2. Lucka

När du är klar kan du maila in dina svar till mig. De rätta svaren finner du nedan om du är nyfiken på vad orden egentligen betyder.
Tack för din medverkan!

Rätt svar: Fråga 1. X Fråga 2. X Fråga 3. 2 Fråga 4. 1 Fråga 5. 2 Fråga 6. X

4 kommentarer:

Caroline sa...

whaaat??!
ibland så undrar man ju! :P

kramar

Kanna sa...

Jo jag vet, men det var så tråkigt att vara sysslolös i 5 timmar ibland, så då kommer jag ju på sjuka saker:P

Anonym sa...

Hahaha, du är fan sjuk i huvudet :p haha

puss (L)

Lady Starduck sa...

Haha!
Oj, det där var stört kul ju! :P
Tur att man hade dig att fördriva lite tid med under sommaren :)

Nice one...
Puss o kram!