måndag 15 januari 2007

Meditation och ekorren

Det är måndagsmorgon, jag är trött, går av bussen utanför skolan. När jag kommer till skåpen och träffar Linnea får jag reda på att vi ska meditera på alternativ medicin-kursen.

Vi beger oss till Årummet nere på stan och träffar ett "proffs", som håller i olika meditationskurser och lär även ut Qigong. Vi får testa på lite olika meditationsmetoder. Det är ganska skönt att meditera och sitta och tänka på ingenting alls.

En meditationsmetod var ganska kul. "Proffset" guidade meditationen, han berättade vad vi skulle se, t.ex. ni går på en stig och på er ena sida finns det en stor skog. Vi skulle föreställa oss en trädgård och i den skulle vi sitta och ett djur skulle komma fram till oss, som sedan skulle ge oss en sak. Jag såg då för min inrebild en ekorre springa fram till mig och sedan överlämna en digitalkamera:p Min ekorre var lite hi-tech :p

Vi mediterade kanske i en och en halv timme, och det sjuka är att man blir jätte trött av det. Jag har bara velat sova hela dagen. Kanske gjorde jag fel, eftersom det här ska ha motverkad effekt, man ska ju bli pigg av att meditera.

Men eftersom jag såg en ekorre i min meditation så är ekorren just nu mitt skyddsdjur. Och om man ser en ekorre så betyder det att man ska göra sig av med gamla tankar, glömma det gamla, och finna nya tankar och upplevelser. Så nu hoppas jag att min ekorre hjälper mig med det ;)

3 kommentarer:

jlmj sa...

Kul att du såg en ekorre i din meditation. Det var inte det första jag hade väntat mig, liksom. =o)
Meditera låter skönt, men jag har personligen aldrig haft chansen att få pröva på det. Men jag måste säga att du nog är den första person jag har hört som har blivit trött av att meditera, för det är precis som du säger, man ska ju egentligen bli piggare av det. ;o)
Puss!

Jenny sa...

Gud va häftigt. Hoppas att ekorren kommer nsart :)

Puss & Kram

Marängen sa...

hahaha, "min ekorre var lite hi-tech" hahaha, de va kul :p