onsdag 3 januari 2007

Gamla tider

Jag skrattade och mindes min shoo-swoosh-period, när jag såg Basses kommentar på mitt förra inlägg:

"Får man gissa att dina förklaringar till orden
var ungefär "det är en sån där shoosh-swoosh"
(viftandes med händerna)? :D"

För några år sedan när jag skulle förklara saker så gjorde jag ibland ett shoo-läte, och försökte visa med händerna vad jag menade. Ungefär som charader med ljudeffekter :p


Det händer att jag ibland går tillbaka till min Shoo-Swoosh-period, men det är inte så ofta längre. Men jag pratar ofta med händerna. Eller jag pratar alltid med händerna. Det är därför det är så jobbigt att ha redovisningar i skolan, för då får man inte använda händerna. De säger att det är störande. Men man ska se naturlig ut när man står där uppe, säger de, men jag är naturlig när jag pratar med händerna. Hur ska de ha det egentligen?:p


Men iallafall så fick Basse mig att minnas några roliga saker. Jag tror jag gick i åttan eller sjuan, och jag hade smittat av mig på Anna, så hon var också inne i en Shoo-Swoosh-period. Jag gick fram till våran NO-lärare Bosse en gång när vi hade lektion, och sa: "Har du en sån där choo-choo?" och låtsades hålla i en pennvässare i ena handen och vässa en penna med den andra. Han tittade lite argt på mig, och precis då kommer Anna och gör exakt likadant. Bosse tittar lite surt på oss och säger: "Nu får ni skärpa er!"


Det var inte så många som gillade den här perioden så mycket. Alla kompisar brydde sig inte om det, det var mest alla vuxna. Mamma och Pappa ville att jag skulle sluta och prata normalt, precis som Bosse.

När man tänker tillbaka på sådana här saker, önskar man ibland att man kunde åka tillbaka i tiden. Allt var ju så mycket bättre då. Livet var så mycket enklare. Visst var livet enklare i den bemärkelsen att man inte hade så mycket läxor, inte så svåra prov och man fick sluta tidigare på dagen. Men bättre än så var inte livet. Jag skulle aldrig vilja gå i högstadiet igen, jag trivs ganska bra där jag är nu.

3 kommentarer:

M. Mützell sa...

Vissa saker vill man tillbaka till, andra inte :) Kul att du skaffat blogg by the way!! ;D;D PUSSOKRAM <3

Sebastian sa...

Haha vad har jag nu gjort :)

Jag tyckte det var väldigt kul iaf, speciellt det faktum att jag nästan alltid förstod vad du menade ;)

Jag pratar rätt mycket med händerna jag med, mest för att jag är världsbäst på att glömma vad saker och personer heter..

Det är konstigt det där, när man ser tillbaka verkar allting varit så mycket bättre, men om man skulle få valet att gå tillbaka skulle man aldrig göra det.. Alltså var det ju inte bättre förr, eller? Nostalgi är ingen enkel sak, men rätt så trevlig :)

kram

Lady Starduck sa...

"Rock on!" säger jag bara! Jag tror att jag kommmer ihåg den perioden. Klart man fattade vad du menade! ;)

Puss o kram!