lördag 4 augusti 2007

Jag fattade absolut ingenting

Kan man göra annat än att hata de situationer när man låtsats förstå något en person pratar om bara för att inte verka dum? - Jag råkade ut för det igår.

Jag jobbade kväll igår, efter 19.00 så är man bara två som jobbar och då var det jag och thailändaren. Hon är jättesnäll och gullig, men hon pratar en väldig dålig svenska, trots att hon varit här i snart 20 år. Hon började berätta en sak för mig och jag förstod knappt hälften, men jag nickade lite och låtsades förstå allt. Helt plötsligt började hon skratta jättemycket, och jag insåg direkt att jag missat poängen med det hon berättade, och jag hade ingen aning vad det var som var så kul. Men eftersom jag låtsats förstå hela tiden kunde jag ju inte backa nu. Så jag började skratta jag med. Sedan sa hon något mer, som tydligen var ännu roligare, eftersom hon började skratta ännu mer, vilket jag också var tvungen att göra. :p

Men det värsta var att jag inte visste vad jag skulle säga när vi skrattat klart, eftersom jag inte fattat någonting alls. Så jag sa bara något i stil med: "Så det kan gå" och "Vad roligt". Jag hoppas verkligen att hon inte fattade att jag inte fattade, för bara för att hon är dålig på svenska så är hon ju inte korkad. Men gissa om jag kände mig dum när jag satt och fejk-skrattade!

Inga kommentarer: